Het Anastasiadorp

Vorig jaar ben ik er met Roald een dag op uit getrokken om in de Betuwe op zoek te gaan naar één hectare grond ... om te pachten, want dat schijnt niet eens zo duur te zijn. Uiteraard kwamen we allerlei beren op de weg tegen, vooral bij de eigenaar van zo'n stuk grond. Roald had begrepen dat boeren zoveel procent van hun grond mogen gebruiken om op te bouwen, en veelal gebruiken ze daar niet de volle 100% van. Dus zo dachten wij wel even een landje te scoren waarop we konden gaan leven. Dat ging dus niet zo gemakkelijk als wij gefantaseerd hadden.

Nou was één dag ook wel erg kort door de bocht, maar goed ... het begin was er. Hij is nu in Zuid Amerika bezig zijn droom van een "unity village" te verwezenlijken, en ik nog steeds in ons kikkerlandje. En omstreken, want zo belandde ik ineens in België bij een meeting voor een initiatief groep voor het opzetten van een community. Daar was een bijzonder stel die iets vertelde over het Anastasiadorp. Het principe is eenvoudig. Je leeft met 2 tot 6 mensen op 1 hectare grond en moet daar geheel zelfvoorzienend van kunnen leven. Wat je uiteraard op veel verschillende manieren kunt verwezenlijken. Mijn interesse was meteen gewekt.

Vandaag had Tobias mij getagged* in een facebook bericht van Ine, waar ze naar dit artikel linkte: Anastasia’s voorspelling komt uit... Meteen werd ik weer enthousiast en kwam erachter dat de Nederlandse Anastasiadorp website een nieuw jasje heeft gekregen, met daarop dit inspirerende filmpje op Vimeo.

In dat filmpje vertelt Peter Jan over een film die verbannen is. Die wou ik uiteraard meteen zien, en dus vond ik deze link (rechts-klik om te downloaden), er-re-guns ;) Wees gewaarschuwd, deze controversiële film is in meerdere landen verbannen. "This movie - inspired by the Ringing Cedars movement in Russia, Anastasia and Vladimir Megre - has been banned from cinemas in Europe and the United States." Ik ga hem nu kijken. Ben benieuwd...

In het Duits nagesynchroniseerd staat ie nog wel gewoon op Vimeo. En blijkt de film helemaal niet verbannen te zijn. Althans, daar is volgens zeggen geen bewijs voor te vinden. Publiciteits stuntje?



* Geen idee hoe je dat zou moeten schrijven, Nederlands is gewoon geen handige taal als het gaat om vervoegen van leenwoorden. Geüpdatete is voor mij bijna pure waanzin. Dus voor mij is het gewoon het Engelse woord met ge- ervoor. Makkelijk, toch!?

Comments