een blog over een boek in de maak

Een blog over een boek in de maak. Een boek dat zich van zelf schrijft. In mijn hoofd bestaat het al, alleen nog niet op papier. Dit blog is een 'reminder', een stok achter de deur. De eerste stapjes die uiteindelijk tot een boek zouden kunnen leiden. Maar het zou ook best wel eens een boek over het schrijven van een boek kunnen worden. Al naar gelang het schrijven ontstaat het. Van zelf. Of niet. Ik weet het nog niet. Zoals zo veel dingen de laatste tijd. Alles lijkt steeds sneller te veranderen. Plop, daar is al weer een nieuw idee.

"Is dat niet raar, een blog over een boek dat nog niet bestaat? Waarom schrijf je niet eerst je boek?" Nou nee, of eigenlijk ja, of hoe kan je fatsoenlijk antwoorden op een 'niet' vraag? "Ja, dat is niet raar" of "Nee, dat is niet raar". Zo'n 'niet' vraag dwingt mij dus eigenlijk om met meer woorden te antwoorden dan slechts ja of nee. Ik weet niet wie daar ooit mee begonnen is en snap ook niet waarom dit zo populair is geworden. Tis eigenlijk super onhandig. Maar goed, daar gaat het hier even niet om.

Op dit blog kan je dus op de hoogte blijven van mijn progressie. Hoe mijn boek vorm aan het krijgen is. Om vragen te stellen en tips te geven (zie contact info onderaan dit bericht). Zodra ik mijn nieuwe telefoon heb, zal ik ook hier mijn video's gaan delen (want deze oude Galaxy S2 begint nu echt oud te worden: FB video. Stap voor stap zichtbaar hoe het proces van een boek schrijven werkt. Althans, dat is de bedoeling, want het kan best zijn, dat dit boek er nooit komt en het alleen bij dit blog blijft. Of dit blog uberhaupt doorgang gaat vinden is ook nog helemaal niet zeker. Ik wil vaak van alles, maar onderweg verandert er ook van alles. Dus ik ga dan ook geen loze beloftes meer maken. Zo van "ik ga dit..." of "ik ga zo...".

"Tijdens mijn onderzoek popt er van alles op..."

Waar gaat dit blog verder over?
Voornamelijk over de research voor mijn boek. Dynamic Living blijkt behoorlijk dynamisch te zijn, en veelomvattend. Zo was ik gister op een bijeenkomst over Erfdelen en tijdens de lunch raakte ik in gesprek met een aantal mensen. En telkens als ik over mijn boek vertelde, kwam er een ander verhaal over mijn lippen. Alsof ik telkens een ander boek aan het schrijven was. Grappig om te zien hoe makkelijk dingen zich aanpassen aan het gesprek of de gesprekspartner als je intuïtief de dingen laat zijn, spontaan laat ontstaan. Het gebeurt...

De eerste keer dat ik over m'n boek vertelde, kwam er niet veel meer uit dan een uitleg over de titel middels de ondertitel: "leven zonder vaste verblijfplaats". Maar het gaat over zo veel meer. Het gaat over mensen die anders willen wonen. Over erfdelen bijvoorbeeld, waarbij een klein groepje mensen een stuk land van een met pensioen gegane boer overnemen om daar hun huisjes op te bouwen. Weg uit de stad, de frisse lucht in. De voordracht over erfdelen vond toepasselijk plaats in een oude varkensstal (waar je helemaal niks meer van rook ;) Na de pauze vertelden 2 jonge enthousiaste dames ietwat chaotisch maar verder heel creatief, animerend en innemend over Iewan - een duurzame woongemeenschap die ze zelf gebouwd hebben van stro en leem. Super tof en inspirerend. En nog niet zo lang geleden was ik op onderzoek uit in een Centraal Wonen project in Amersfoort en ook daar vertelde ik aan verschillende mensen een verschillend verhaal. Leuk, hoe zo'n boek al vorm krijgt voordat het bestaat. Het schrijft zich vanzelf, hehehe.

Oh ja. Mocht je vragen hebben, dan kan je commentaar geven (onderaan dit bericht) maar daar heb je een Gmail account voor nodig. Je mag me dus ook gewoon mailen, whatsappen, sms-en, bellen of aanspreken als je me ziet:
jeroenvelthuis apestaartje Gmail punt com
nul zes - twee zes twee - nul zeven - acht acht negen

Vervolg:
Kijk youtube video 14 nov 2018
of lees hier verder...

Comments