Anders wonen

Ik zit in meerdere initiatief groepen voor anders wonen, en heb nog steeds het idee dat een stichting en vereniging combinatie het beste gaat werken. De vereniging koopt of huurt het centrale gebouw (hypotheek op naam van vereniging). De leden betalen geen huur maar contributie. De stichting vraagt een vergunning aan voor een zorginstelling, een zorginstelling mag in één gebouw meerdere adressen hebben (kamer nummer). En dan heb ik ook nog een briljant idee voor een soort woongroep makelaar, in samenwerking met de stichting.

Afgelopen 2 jaar ben ik op bezoek geweest bij meerdere eco-dorpen en leefgemeenschappen om te kijken hoe zij dat doen. Welke oplossingen ze gevonden hebben en tegen welke problemen ze nog aan lopen. In ecodorp Bergen ligt de boel stil, vermoedelijk doordat gemeente moeilijk doet en het bouwen tegen houdt. In ecodorp Boekel ligt de fundering en is het bouwen begonnen. Het stiltedorp heeft nog steeds geen locatie, de stamzoekers zijn ook nog op zoek en ik zit in een tijdelijke kamer in Rotterdam (mijn geboortestad), uitkijkend naar herlocatie naar Zeist, Driebergen en omgeving.

Kopen is voor mij individueel geen optie, zelf bouwen ook nog niet, maar huren en mijn steentje bijdragen door moestuin/voedselbos aan te leggen en onderhouden wel! Woensdag 22 januari ga ik naar deze bijeenkomst: grond voor voedselbossen brabant

jarig geweest

Comments